Value guidelines in adolescents: a gender-based analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52673/18570461.25.2-77.17

Keywords:

adolescents, value orientations, gender differences

Abstract

This research investigates the specificity of value orientations in adolescents, with a gender-differentiated approach, by analyzing the hierarchy of 35 value indicators. The results highlight the existence of clear differences between boys and girls in terms of prioritizing fundamental values. In boys, an emphasis on values related to health and protection is noted, reflected in the top ranking of indicators such as "abstinence from drug use" and "belonging to a stable family", which suggests a major concern for physical and social integrity and professional self-fulfillment. In contrast, adolescent tend to prioritize interpersonal relationships and personal development, with "love" representing the main value, along with increased attention paid to aesthetics and self-knowledge. Girls also show a marked concern for protection and prevention values, highlighted by the rejection of tobacco and alcohol consumption. A comparative analysis with data from previous studies indicates a shift in value positioning, marked by increased awareness of health risks and a decrease in the importance attributed to material well-being. These findings reflect contemporary socio-cultural influences and educational dynamics in the configuration of adolescents' value systems, revealing gender differences as determining factors in the process of forming value identity.

References

1. Dicţionarul explicativ al limbii române, ediţia a II-a. București: Editura Univers Enciclopedic, 1996.

2. Sillamy, N. Dicționar de psihologie, ediția a II-a. București: Editura Univers Enciclopedic Gold, 2009. 352 p.

3. Pavelcu, V. Cunoașterea de sine și cunoașterea personalității. București: Editura Didactică și Pedagogică, 1982. 380 p.

4. Popescu-Neveani, P. Dicționar de psihologie. București: HUMANITAS, 1978. 784 p.

5. Marele dicționar al psihologiei. București: Trei, 2006. 1360 p.

6. Antoci, Diana. Particularitățile formării orientării valorice la adolescenți și tineri. În: Învăţământ superior: tradiţii, valori, perspective, Ed. I, 27-28 septembrie 2019, Chișinău, 2019, Vol. 1, 6-11.

7. Goncear, V. Influența valorilor asupra dezvoltării adolescenților. În: Univers Pedagogic Pro, nr. 37 (166), 2008.

8. Voicu, B. Valorile și sociologia valorilor. 2008, [online] https://www.researchgate.net/publication/259963712_Valorile_si_sociologia_valorilor (consultat: 11.03.2024).

9. Paladi, O. Conținutul și caracteristicile orientărilor valorice la vârsta adolescenței. În: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Știinţe ale Educației), 2022, nr. 9 (159), 129-136, https://doi.org/10.5281/zenodo.7408412

10. Antoci, Diana. Impactul valorilor interculturale asupra dimensiunii morale a personalităţii. În: Revista de studii interdisciplinare „C. Stere”, 2018, nr. 3-4 (19-20), 172-178, https://doi.org/10.5281/zenodo.3361189

11. Șleahtiţchi, M. Liderii, Chișinău: Știinţa, 1998, 232 p.

12. Briceag, Silvia. Referinţe valorice, modele și idealuri de viaţă la adolescenţii din mediul rural și urban. În: Elevul contemporan: Schiţe de portret psihologic: culeg. de art. șt. Ch., 1999, 40-60.

Published

2025-07-21

Issue

Section

Articles

Categories

How to Cite

Briceag, S. (2025). Value guidelines in adolescents: a gender-based analysis. Akademos, 2(77), 148-158. https://doi.org/10.52673/18570461.25.2-77.17

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.