The curriculum approach to the creativity of preschoolers in representative documents for the educational policies in Romania and the Republic of Moldova

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52673/18570461.25.2-77.18

Keywords:

creativity, legislation, preschool education, didactic activities, curriculum, regulation, education system

Abstract

The evolution of society has imposed adaptations of the education system, which are mainly reflected in the organization and restructuring of the curriculum at different levels. The national and international context regarding innovation and creativity is based on the European strategy for a „knowledge-based society” and „lifelong learning”, essential goals for achieving the contemporary educational ideal. The first years of life are the most favorable for developing the creativity of the future members of society, as this represents the foundation of a personality adapted to social changes. The knowledge of educational policies is the basis for the adaptability of the educational approach by the teaching staff, aiming at the curricular organization into systems of content units and activities that allow children a maximum evolution, in the context of attending pre-kindergarten and preschool education.

References

1. Ministerul Educației Naționale. Curriculum pentru educație timpurie. București, 2019. 42 p.

2. Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova, Cutasevici A.; Crudu V. (coord.). Cadrul de referință al educației timpurii din Republica Moldova. Chișinău: Lyceum, 2018. 76 p.

3. Zlate, M. Fundamentele psihologiei. Iași: Polirom, 2009. 336 p.

4. Ministerul Educației Naționale, Legea Educației Naționale nr. 1/2011. În: Monitorul Oficial, Partea I, nr. 18, din 10.01.2011.

5. Parlamentul României, Ministerul Educației, Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. În: Monitorul Oficial, nr. 613, din 5.06.2023.

6. Ministerul Educației Naționale, Codul educației nr. 152/2014. În: Monitorul Oficial nr. 319-324, din 24.10.2014

7. Simon, O. Creativitate, inovare și formare de abilități„portabile”, 2022, [online], consultat în https://asociatiagetica.ro/creativitate-inovare-s%CC%A7i-formare-abilita%CC%86t%CC%A7i-portabile/ (consultat: 5.04.2023).

8. Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova. Vrânceanu M. (coord.). Metodologia de monitorizare și evaluare a dezvoltării copilului în baza standardelor de învățare și dezvoltare a copilului (vârsta 1,57 ani). Aprobată prin ordinul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării nr. 1939 din 28.12.2018. Chișinău, Republica Moldova, 2018. 121 p.

9. Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova. Cutasevici, A., Crudu, V. (coord.). Curriculum pentru educație timpurie. Chișinău: Lyceum, 2019. 128 p.

10. Mătăsaru, M. Secrete metodice în didactica preșcolară. Bacău: Rovimed Publishers, 2020. 299 p.

Published

2025-07-21

Issue

Section

Articles

Categories

How to Cite

Enache, O. I. (2025). The curriculum approach to the creativity of preschoolers in representative documents for the educational policies in Romania and the Republic of Moldova. Akademos, 2(77), 159-170. https://doi.org/10.52673/18570461.25.2-77.18