Interacțiunea dintre PR-ul politic și political agenda-setting din perspectiva alegerilor prezidențiale și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024 (studiu de caz)

Autori

DOI:

https://doi.org/10.52673/18570461.24.2-73.15

Cuvinte cheie:

PR politic, agenda-setting, alegeri prezidențiale, referendum republican, Wall Street Journal

Rezumat

Interacțiunea dintre PR-ul politic și procesul de stabilire a agendei media politice poate juca un rol crucial în crearea unui climat de opinie în context electoral. Inițiativa prezidențială de organizare a unui referendum republican pe subiectul aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană a devenit un eveniment amplu mediatizat în presa autohtonă. Ipoteza noastră de lucru este că această inițiativă, care constituie un element de PR politic, are un puternic impact asupra opiniei publice, iar prin intermediul mass-media reușește să suprapună agenda unui candidat electoral cu agenda publică a cetățenilor. Vorbim, astfel, despre interacțiunea celor trei tipuri de agendă – agenda politică, agenda media, agenda publică (agenda cetățeanului).

Referințe

1. Schwartzenberg, R-G. Statul spectacol. Eseu asupra și împotriva star-sistemului în politică. București: Scripta, 1995. 336 p.

2. Harlow, R.F. Building a public relations definition. În: Public Relations Review, 1976, 2(4), 34-42.

3. Brain, McNair. Introducere în comunicarea politică. Iași: Polirom, 2007. 392 p.

4. Peru-Balan, Aurelia. Imagine, Comunicare, PR în campaniile electorale. Chișinău: CEP USM, 2022. 294 p.

5. McCombs, M., & Reynolds, A. News influence on our pictures of the World. In: Bryant, J. & Miron, D. Ed. Media Effects, ediția a doua, 2020, 3-20.

6. McCombs, M., Shaw, D. The agenda-settings function of mass media. In: Public Opinion Quarterly, 1972, 36, 176-188.

7. Dearing, J.W., Rogers, E.M. Agenda-Setting. In Communication Concepts. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.1996. 112p.

8. Mesajul Președintei Maia Sandu cu prilejul celor 3 ani de mandat, [online] https://presedinte.md/rom/comunicate-de-presa/presedinta-maia-sandu-la-3-ani-de-mandat-mai-avem-pasi-importanti-de-facut-si-maangajez-sa-continui-daca-imi-veti-oferi-increderea-pentru-un-nou-manda (consultat: 12.05.2024).

9. Mesajul Președintei Maia Sandu cu prilejul Anului Nou 2024, [online] https://presedinte.md/rom/discursuri/mesajul-presedintei-maia-sandu-cu-prilejul-anului-nou-2024 (consultat: 20.01.2024).

10. Maia Sandu, EDITORIAL pentru The Wall Street Journal, [online] https://www.g4media.ro/maia-sandu-editorial-in-wall-street-journal-tara-mea-moldova-e-urmatoarea-tinta-a-rusiei-esenta-maretiei-americane-rezida-in-abilitatea-ei-de-a-construi-aliante-care-perpetueaza-stabilitatea-glo.html (consultat: 03.03.2024).

11. Barbaros, Corina. Comunicarea politică. Construirea spectacolului politic, a opiniei publice și a agendei media. Iași: Adenium, 2014. 184 p.

12. Cialdini, R. Influence: the psychology of persuasion, ed. New York, Collins, 2003. 320 p.

13. David, L., Swanson, D.L., & Nimmo, D. New Political Communications: a handbook for the 21st century. New York: Routledge, 1990. 264 p.

Descărcări

Publicat

10-10-2025

Număr

Secțiune

Articole

Cum cităm

Peru-Balan, A. (2025). Interacțiunea dintre PR-ul politic și political agenda-setting din perspectiva alegerilor prezidențiale și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024 (studiu de caz). Akademos, 2(73), 138-144. https://doi.org/10.52673/18570461.24.2-73.15