Predarea astronomiei în România și în Republica Moldova: impactul acesteia asupra educației elevilor

Autori

DOI:

https://doi.org/10.52673/18570461.24.2-73.16

Cuvinte cheie:

astronomie, predarea astronomiei, curiozitate științifică, gândire critică, interdisciplinaritate

Rezumat

În acest articol este analizată evoluția predării astronomiei în spațiul românesc, de la rădăcinile sale antice până în epoca modernă, autorii concentrându-se pe situația din ultimele decenii în România și Republica Moldova. Astronomia, una dintre cele mai vechi științe, are o semnificație profundă în cultura și educația umană. În România predarea astronomiei a început formal în 1776, dar a avut și fluctuații de-a lungul timpului. În epoca medievală, astronomia era legată de educația religioasă, iar în perioada modernă a fost integrată în diferite discipline școlare. Sub regimul comunist, predarea astronomiei a fost restricționată, fiind limitată la clasele superioare sau fiind eliminată complet din curriculum. Recent, au fost exprimate inițiative de reintroducere a astronomiei ca materie distinctă de studiu, reflectând dorința de a revigora interesul elevilor pentru această disciplină. Prezentul articol argumentează necesitatea introducerii în școli a unui curs integrat de astronomie și nevoia de resurse adecvate, precum și importanța astronomiei în dezvoltarea gândirii critice, a curiozității și a interesului elevilor pentru știință.

Referințe

1. Iordanes. Getica. București: Uranus, 2014. 400 p.

2. Potra, G. Documente privitoare la istoria orașului București (1634–1800). București: Editura Academiei Republicii Socialiste România, 1982. 475 p.

3. Rotaru, I.-G. Johannes Honterus – God’s Evangelist in Transylvanian Lands. În: Jurnal teologic. Vol. 17, nr. 1, 2018, 161-184.

4. Pteancu, M. Honterus și obiectele Deep Sky. În: Pași spre infinit, nr. 41, 2019, 15-18.

5. Iorga, N. Istoria Învățământului Românesc. București: Editura Casei Școalelor, 1928. 351 p.

6. Soare, L. Din începuturile terminologiei științifice românești. Vol. II. Astronomie. Geografie. Meteorologie. Fizică. Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană, 2023. 335 p

7. Hotiniul, A. Gramatica de la învățătura fizicii (1796). Redactat de L. S. Dergaciova. Chișinău: Știința, 1990. 215 p.

8. Urechia, V. A. Istoria scólelor de la 1800–1864. Tomul 1. București: Imprimeria Statului, 1892.

9. Urechia, V.A. Istoria scólelor de la 1800–1864. Tomul 2. București: Imprimeria Statului, 1892.

10. Iarcu, D. Bibliografia Cronologica Romana, sau Catalogu generalu de cartile romane. Edițiunea a doua. București: Imprimeria Statului, 1873. 184 p.

11. Laurian, A.T. Elemente de cosmografiă pentru clasele primare. A cincia edițiune. București: Imprimeria Statului, 1863. 39 p.

12. Petraru, I. Elemente de cosmografie. București, 1871. 64 p.

13. Nădejde, G.G. Introducere în științele naturale și noțiuni de cosmografie prelucrate conform programei actuale pentru cl. 1-a gimnazială. Jassy: Daniel, 1880. 163 p.

14. Rallet, I.D. Noțiuni de cosmografie. Iassy: Autografia Scoalei Militare, 1885. 49 p.

15. Popescu, T. Curs de cosmografie. București: Gutenberg, 1893. 228 p.

16. Culianu, N. Cursŭ de cosmografie pentru uzulŭ scoalelor secundare. Iași: Tipografia Națională, 1893. 371 p.

17. Abramescu, N. Lecțiuni elementare de astronomie. Ediția IX. București: Cartea Românească, 1929. 219 p.

18. Popp, T.I. Lecțiuni de astronomie. Ediția II. București: Cartea Românească, 1930. 253 p.

19. Pârvulescu, C. Noțiuni metodice de cosmografie. București: Tipografia I. C. Văcărescu, 1937. 336 p.

20. Popov, P.I. și Baev, K.L. Astronomia. București: Editura Tehnică, 1956. 470 p.

21. Chiș, G. Astronomie. București: Editura Didactica și Pedagogica, 1965. 194 p.

22. Vorontov-Veliaminov, B.A. Astronomia. Chișinău: Lumina, 1983. 144 p.

23. Tiron, Ș.D., Nacu, I.M. Scurt istoric al dezvoltării astronomiei în spațiul dintre Prut și Nistru (1918–2018). În: Fizica și Tehnologiile Moderne, 2018, vol. 16, nr. 1-2, 61-62.

24. ORDIN privind aprobarea programei școlare pentru disciplina opțională „Start în aventura cunoașterii Universului”, curriculum la decizia școlii — învățământ primar. În: Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 670/5.VII.2022, [online] http://86.105.216.122:83/MOfsWeb/2022/0670.pdf (consultat: 5.02.2024).

Descărcări

Publicat

18-08-2024

Număr

Secțiune

Articole

Cum cităm

Tercu, J.-O., & Chistol, V. (2024). Predarea astronomiei în România și în Republica Moldova: impactul acesteia asupra educației elevilor. Akademos, 2(73), 145-151. https://doi.org/10.52673/18570461.24.2-73.16

Cele mai citite articole ale aceluiași autor(i)